Het metaversum en de mogelijkheden voor de modesector
Over het metaversum is al veel gezegd en geschreven. Talloze sectoren volgen de ontwikkelingen op de voet. Dat is bijvoorbeeld het geval voor de modesector. Voor deze sector biedt het metaversum namelijk veel mogelijkheden. Niet alleen omdat er in het metaversum ook influencers te vinden zijn of omdat ze er kunnen adverteren. Het biedt namelijk meer dan enkel dat.
Metaverse-influencers en de modesector
Het internet en de sociale media zorgden voor nieuwe beroemdheden. Bekende TikTokkers en Instagrammers domineren steeds vaker het dagelijkse leven. Wellicht volgen we in de toekomst ook nieuwe metaverseberoemdheden. Beroemdheden worden voortdurend onder een vergrootglas gehouden en dat is zowel in het huidige als in het toekomstige metaversum niet anders. Deze metaverseberoemdheden zullen hun opperste best doen om er ook digitaal goed uit te zien. Daarom zullen ze bijvoorbeeld exclusieve kledingstukken dragen. Modebedrijven zullen deze metaverseberoemdheden maar al te graag sponsoren, zodat ze net hun kleding showen. Modemerken willen nu eenmaal worden gezien en willen zijn waar hun klanten zijn.
Digitale mode en NFT’s
Niet alleen zullen modebedrijven in het digitale universum merkbekendheid trachten te vergaren, want bovendien zal het ook mogelijk zijn om er met virtuele mode geld te verdienen. Men neemt aan dat er een heuse markt voor digitale content zal ontstaan. De eerste signalen zijn er al: mensen zullen er niet alleen grond, huizen en meubelstukken kunnen kopen, maar ook kleding voor hun digitale avatar.
Onder andere Gucci gaf eerder al aan dat het slechts een kwestie van tijd is voordat alle grote modehuizen fashion-NFT’s aanbieden. De eerste stappen op het gebied van fashion-NFT’s worden al gezet. Gucci biedt via de avatar-app ZEPETO kleding aan voor de virtuele wereld. Dolce & Gabbana heeft in oktober nog een collectie met negen NFT-kledingstukken uitgebracht. Het leverde het bedrijf ruim 6 miljoen dollar op.
Het metaversum, de meta-economie en met name de NFT’s bieden mogelijkheden voor investeerders. Het is een van de redenen waarom bedrijven als metaverse profit nu al op deze specifieke markt focussen. Ze hopen vandaag al een groot marktaandeel te vergaren, nog voor het allemaal goed en wel begonnen is.
Experimenteren in het digitale universum
Verder kan het metaversum een interessant speelterrein zijn voor modebedrijven die nieuwe ideeën willen uittesten. Men kan dan eerst bepaalde ontwerpen in het metaversum aanbieden en, als ze er goed scoren, ze vervolgens ook fysiek uit de fabriek laten rollen. Ideaal om op een voordelige wijze te experimenteren. In feite spreken we steeds vaker van kruisbestuiving tussen de digitale fashion en de fysieke fashion. Ook hiervan zijn er nu al voorbeelden. Balenciaga verkoopt bijvoorbeeld in Fortnite kleding die is geïnspireerd op de echte kleding van het merk.
Digitale modeshows in het metaversum
Ten slotte zullen bedrijven in de toekomst hun modeshows digitaal organiseren. Hierdoor kunnen ze op een relatief eenvoudige wijze een groot doelpubliek bereiken. Het gebeurde ook eerder al met een fashionweek in Decentraland, een van de bekendste NFT-games die er zijn. Tijdens de modeshow werd onder meer kleding van Dolce & Gabbana, Tommy Hilfiger en Roberto Cavalli getoond. In Decentraland is er intussen zelfs al een Fashion District. Stukken grond gaan er voor miljoenen van de hand.