Waar moet je aan denken bij het inhuren van een grafisch ontwerper?
Overal om je heen zie je grafische ontwerpen: van logo’s tot flyers en van Instagram stories tot de huisstijl van bedrijven. Grafisch ontwerpers hoeven dan ook niet stil te zitten in de huidige samenleving, want door de opmars van sociale media is er een enorme vraag naar unieke designs.
Hoewel je soms denkt dat logo’s op elkaar lijken, zullen ze erg van elkaar verschillen. De succesformule achter logo’s is dan ook niet zo één, twee, drie te bepalen. Desalniettemin zal elke logo-ontwerper voor vergelijkbare aspecten oog hebben. Maar of je deze logo’s dan zelf na zou kunnen maken…
Waarom een grafisch ontwerper inschakelen?
Omdat er steeds meer aandacht is voor de uitstraling van bedrijven op sociale media, zijn zij ook in toenemende mate op zoek naar grafisch ontwerpers. Desondanks lijken er ook steeds meer shortcuts te komen om logo’s te ontwerpen; apps zoals Canva staan vol met templates om zelf aan de slag te kunnen gaan als logo ontwerper. Toch is het, zeker als zakelijke partij, sterk aan te raden om wel in zee te gaan met een grafisch ontwerper. Grafisch ontwerpers hebben jarenlange ervaring met het ontwerpen van allerlei drukwerk en digitale producten. Zij weten dan ook precies waar je op moet letten bij het ontwerpen van nieuwe flyers, verpakkingen, huisstijlen en logo’s. Daarbij komt dat ze nooit met een afgezaagd, al bestaand of tijdsgebonden logo zullen komen. Als leek is deze kans veel groter, waarmee jij jezelf in de vingers kunt snijden.
Kan ik dan helemaal niet zelf aan de slag?
Hoewel het erg raadzaam is om het ontwerpen aan de ingehuurde grafisch ontwerper over te laten, is het niet verstandig om je vingers er helemaal niet aan te branden. Jij bent immers de opdrachtgever en hebt vast en zeker een beeld voor ogen van het uiteindelijke logo. Deel dus vooral de ideeën die je hebt met je grafisch ontwerper en geef ook aan welke overwegingen je hierbij gemaakt hebt. Door namelijk af te stemmen met de ontwerper wat je gedachtegangen zijn, welke waarden je in het logo verwerkt wil hebben en welke ideeën je hebt, weet de grafisch ontwerper veel beter hoe het eindresultaat eruit moet komen te zien. Bovendien zal hij of zij rekening houden met zaken, waar hij of zij eerder niet aan gedacht zou hebben.
Hoe huur je de ontwerper in?
Er zijn verschillende manieren om een ontwerper in te huren die jouw logo ontwerpen kan. De meest gebruikelijke manier is echter om bij een designbureau na te gaan wat de mogelijkheden zijn om een grafisch ontwerper in te huren. Als het alleen om het ontwerpen van een logo gaat, is het mogelijk dat het bedrijf bijvoorbeeld een wedstrijd uitschrijft om een passend logo te ontwerpen. Gaat het om meerdere zaken, zoals bijvoorbeeld een logo, huisstijl en flyer, dan zal het bureau mogelijk eerder kiezen om er een groter project van te maken. In beide gevallen zal je echter meegenomen worden in het denkproces en ontvang je advies over de keuzes en overwegingen die je moet maken. Op die manier haal jij het optimale uit het budget dat je vrijmaakt om een grafisch ontwerper of ontwerpbureau in te huren!