Hoe ‘slim’ is jouw online marketing?
Online marketing is een zeer breed begrip. Het gaat om alle marketing die je online doet. Denk hierbij aan een social media strategie, linkbuilding of een display advertentie. Al deze marketingtechnieken zijn erop gericht om meer bezoekers naar je webshop te krijgen en uiteindelijk meer verkopen te genereren. Om ervoor te zorgen dat je zo veel mogelijk verkopen kun genereren, is het van belang dat je de online marketing slim inzet. Je kunt hiervoor een online marketing bureau inschakelen. Deze weet namelijk precies hoe dit in elkaar zit. In dit blog bericht geven we je daarom wat meer inzicht in hoe je op een slimme manier online marketing in kan zetten om meer verkopen te genereren.
Vindbaarheid versus zichtbaarheid
Als je gaat beginnen met online marketing, is het belangrijk om te weten wat de begrippen vindbaarheid en zichtbaarheid betekenen. Vindbaarheid is in de online marketingwereld de maatstaf over of je bedrijf gevonden wordt op het internet. Dit kan bijvoorbeeld via google zijn, maar ook via sociale media kanalen. Daar tegenover heb je de term zichtbaarheid. Dit gaat met name over advertenties en dingen die je doet. De zichtbaarheid heb je voor een groot deel zelf in de hand. Als je een advertentie doet, verhoog je de zichtbaarheid van je bedrijf. De vindbaarheid van je bedrijf kun je vergroten door op ieder platform aanwezig te zijn en technieken zoals linkbuilding te gebruiken.
Meten is weten
Het grootste voordeel van online marketing in tegenstelling tot traditionele marketing is dat online marketing erg goed te meten is. Hierdoor krijg je een perfect inzicht in wat jouw hele marketingactiviteiten voor je kunnen betekenen. Door bijvoorbeeld een online advertentie op Facebook te laten afspelen, krijg je direct te zien hoe de advertentie gepresteerd heeft. Zo zie je bijvoorbeeld dat de advertentie goed werkt als je verkopen oplopen. Dit zie je in de meeste gevallen al direct in het advertentiebeheer staan op Facebook. In tegenstelling tot traditionele marketing, heb je dus een perfect overzicht.
Een duidelijke strategie uitwerken
Online marketing bestaat uit veel facetten. Een online marketing bureau heeft uitzonderlijk veel verstand van allerlei verschillende soorten technieken die je kunt gebruiken. Het verschilt per product, website of service welke technieken het meest effectief zullen zijn. Als mensen te weinig zoeken op je product, omdat je product nog niet bekend genoeg is, moet je vooral op zoek gaan naar technieken die de zichtbaarheid verhogen. Dit kan bijvoorbeeld een display advertentie zijn. Daarnaast kan het zijn dat je juist een erg bekend product hebt. In dit geval moet je de vindbaarheid van je webshop of website verhogen om meer verkopen te gaan genereren.