Hoe begin je met instore marketing?
Het is hard werken om een winkel of speciaalzaak te runnen. Klanten zijn steeds kieskeuriger over de producten waaraan ze hun geld uitgeven en impulsaankopen worden daarom zeldzamer. Wil je ervoor zorgen dat je klanten toch spontaan besluiten iets te kopen? Dan kun je instore marketing inzetten door bijvoorbeeld een evenement te organiseren en daarvoor een levensgrote pop te laten bedrukken. Maar voordat je dat gaat doen, wil je natuurlijk eerst weten wat instore marketing precies inhoudt. Daarom lees je in dit artikel alles over dit fenomeen.
Wat betekent instore marketing?
Instore marketing is ook wel bekend als instore communicatie. Beide termen betekenen hetzelfde: je organiseert in je winkel of zaak activiteiten, met het verkopen van meer producten als doel. Dit kun je doen door een mooi display te bedrukken of door een speciale aanbieding te doen. Ook kun je een leuk evenement organiseren, dat het voor je klanten leuker maakt om te winkelen, waardoor ze misschien wel meer gaan kopen en vaker naar je winkel terugkomen.
Wat zijn de voorbeelden van instore marketing?
Leuk, denk jij nu, maar een display bedrukken of evenement organiseren klinkt nog steeds best wel vaag. Wat voor evenement moet je dan organiseren? Het hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn als je je misschien voorstelt. Denk bij instore marketing aan:
- Speciale acties of kortingen aanbieden;
- Displays op een aantrekkelijke manieren opstellen;
- Gratis productmonsters uitdelen;
- Productdemonstraties geven die klanten laten zien hoe je product werkt;
- Merchandise met het logo van je winkel erop verkopen;
- Winkelpresentatie (zoals je verlichting of de muziek die je draait) verbeteren;
- Evenementen – bijvoorbeeld een modeshow of proeverij – organiseren in je winkel.
Een simpele start
Als je zo’n lijst van voorbeelden leest, lijkt instore marketing best intimiderend. Daarom raden we aan om klein te beginnen: met POS-materiaal. Goede voorbeelden hiervan zijn banieren, detectiepoorthoezen, de populaire wobblers en andere winkeldisplays. Neem voor deze producten eens een kijkje bij Aelen en van Leeuwen. Bij dit bedrijf kunnen ze voor je winkel of zaak passend POS-materiaal bedrukken. Dat POS-materiaal draagt zelfs bij aan je merkimago en je winkelpresentatie! Zo ben je in één keer aan meerdere instore marketingdoelen bezig.