De opmars van technologie in het onderwijs
Technologie loopt al eeuwenlang als een rode draad door de geschiedenis van de wereld. Op school leer je over de eerste machines, de eerste computers en de opkomst van het internet. Toch heeft technologie relatief langzaam zijn intreden gedaan in het onderwijs. Pas in het laatste decennium is dit in een stroomversnelling gekomen.
Digitale schoolborden
Een van de eerste gebruiken van nieuwe technologie die we in het laatste decennium hebben gezien is de introductie van digitale schoolborden. Aan het einde van de jaren 2000 begonnen deze hun intrede te doen in de klaslokalen en dit was het startsignaal voor de tijd van digitaal lesgeven die volgde. De eerste digitale schoolborden deden niet veel meer dan door middel van een beamer en een slim bord het oude krijtbord vervangen door een systeem met minder functies dan dat Microsoft Paint heeft, de nieuwere digitale schoolborden zijn daarentegen veel meer de moeite waard. Met bijna dezelfde functionaliteit als een pc zelf geeft het ontelbaar veel nieuwe manieren om lesstof aan te bieden met weinig moeite.
Laptops en tablets
Als eerste kregen de leerkrachten dus hulp uit de hoek van de technologie, hierna was het de beurt aan de leerlingen. Lang werd de introductie van technologie voor leerlingen tegengehouden omdat leerkrachten en ouders bang waren dat het voor teveel afleiding zou zorgen onder de leerlingen. Inmiddels was de tijd van smartphones aangebroken en deze leek hun punt te verstevigen. Achteraf gezien blijkt het dat de leermethodes die gebruikt werden verouderd waren en de leerlingen op een meer interactieve manier de lesstof aangeboden moesten krijgen. Laptops op school waren op het ROC, bij de hogeschool en op de universiteit al langer een vast deel van de uitrusting van leerlingen voordat ze op de middelbare school en de basisschool ook deel van de les werden. Via laptops en tablets wordt op een interactieve en soms speelse manier lesstof aangeboden die voor de jeugd nu beter aansluit.
Artificial Intelligence?
Nu is de grote vraag wat de volgende stap is om technologie in het onderwijs te gebruiken. De discussie over Artificial Intelligence, kortweg AI, is er een die niet alleen binnen het onderwijs speelt. Door complexe algoritmen te gebruiken ontstaat er kunstmatige intelligentie die sommige taken van leerkrachten kunnen overnemen. Hierdoor zou de werkdruk op leerkrachten verminderd kunnen worden waardoor er meer aandacht voor de leerlingen persoonlijk kan komen. Ook is een computeralgoritme over het algemeen veel nauwkeuriger dan een mens kan zijn. Toch zijn er veel mensen die het nog ongemakkelijk vinden om het onderwijs nog verder in de handen van computers te leggen. Het is afwachten hoe dit verhaal afloopt, maar het ligt in de lijn der verwachting dat AI steeds meer zijn intrede zal doen in het onderwijs.