Bespaartips

Bespaartip: elektrisch rijden

Story Highlights
  • Elektrische auto is duurder in aanschaf
  • Laadpaal thuis levert goedkoopste energie
  • Ook in onderhoud is de elektrische auto goedkoper

Er zijn mensen die door het zien van de nieuwprijs van een elektrische auto denken dat elektrisch rijden automatisch duurder is. Niets is echter minder waar. Als naar alle autokosten gekeken wordt, de Total Cost of Ownership, blijkt dat elektrisch rijden beslist niet duurder is dan rijden op benzine. Integendeel zelfs. Een laadpaal kopen voor op eigen terrein is overigens wel noodzakelijk om elektrisch rijden echt goedkoop te maken. Een laadpaal kopen en installeren op eigen grond is altijd toegestaan.

Elektrische auto is inderdaad fors duurder in aanschaf

Toegegeven, een elektrische auto is duurder in aanschaf. Kijk je naar de vaste en variabele lasten, dan is de elektrische auto echter voordeliger. Laten we beginnen met de aankoopprijs. Die is voor een elektrische auto inderdaad hoger. Neem een Opel Corsa. Voor de elektrische variant betaal je 7500 meer dan wanneer je de benzine uitvoering kiest. Wat betreft ‘brandstof’’ is de elektrische auto goedkoper. Dat waar je de accu van een elektrische auto mee vult, wordt aangegeven in kilowattuur, in kWh. Berekend is dat de gemiddelde middenklasser zo’n 17 kWh per 100 kilometer verbruikt. Door een laadpaal te kopen ben je verzekerd van de goedkoopste energie.

Laadpaal aanvragen bij de gemeente

De laadpaal bij je thuis is het goedkoopst. Je betaalt dan net zo veel als dat wat je voor het gebruik van je apparaten thuis of voor de verlichting betaalt. Heb je geen eigen grond, dan mag er geen laadpaal bij je woning. Een laadpaal aanvragen is dan wat rest. De gemeente zal dan een plek voor de laadpaal zoeken, die dan echter wel voor algemeen gebruik is en dus niet exclusief voor jezelf. Zonder eigen grond is een laadpaal aanvragen echter het enige wat je kunt doen wil je een in de buurt kunnen laden. Doorgaan betaal je thuis ongeveer 23 cent per kWh.

Snelladers het duurst, elektrisch rijden over de gehele linie goedkoper

Kies je voor het opladen bij een openbaar laadpunt, dan ben je iets duurder uit dan thuis. Kies je voor de snellader langs de snelweg, dan kost je dat het meest per kWh. Snelladers zijn nou eenmaal de duurste laders, en dat moet terugverdiend worden. Ook in onderhoud is de elektrische auto voordeliger. Logisch, want een auto met verbrandingsmotor heeft ruim tweehonderd draaiende onderdelen in de aandrijflijn. Al die onderdelen zijn aan slijtage onderhevig en dat verklaart waarom je nogal eens met je auto bij de garage staat. Een elektrische auto heeft slechts twintig draaiende onderdelen. Dus is de conclusie gerechtvaardigd dat je ook voor onderhoud veel minder geld kwijt bent als je elektrisch rijdt. Je kunt dus besparen als je elektrisch gaat rijden. Dan moet je wel verder kijken dan alleen naar de aankoopprijs van de auto.

Gerelateerde artikelen

Bekijk ook
Close
Back to top button