Je eigen visitekaartjes maken: 5 tips
Een visitekaartje is een praktisch middel om zonder moeite je belangrijkste contactgegevens over te dragen aan een ander. Of je dit nu doet voor je bedrijf of omdat je op een persoonlijke titel wilt netwerken, je eigen visitekaartjes op voorraad hebben kan uitstekend van pas komen. Ga jij je eigen visitekaartjes maken? Dan hebben we vijf belangrijke tips om in acht te nemen.
Het juiste papier
Je bent niet bepaald de enige persoon met een eigen visitekaartje. Er worden er nogal wat uitgewisseld in de wereld, in het bijzonder in het zakenleven. De kans is daarom groot dat degene aan wie jij jouw visitekaartje overhandigt al een hele collectie heeft van andermans visitekaartjes. Om daartussen op te vallen, is het niet raadzaam om voor een ander formaat te kiezen, omdat dat vooral onpraktisch is voor de ontvanger. Maar je kunt wel voor een ander soort papier kiezen om op te vallen. Naast dat je sowieso voor dik papier moet gaan om dat professioneel staat kun je ook kiezen voor een parelmoer effect, metallic glans of linnenstructuur om je visitekaartje te laten opvallen.
Noodzakelijke en stabiele contactinformatie
Een visitekaartje is geen flyer. Het is niet de bedoeling dat je er een heel verhaal op zet. Een visitekaartje dient om jouw belangrijkste contactinformatie te delen. Focus daarom op noodzakelijke contactinformatie en zorg er bij voorkeur voor dat het gaat om informatie die stabiel is, anders is je visitekaartje snel achterhaald. Zet je naam, je functie en de naam van je bedrijf op je kaartje plus het telefoonnummer, e-mailadres en eventueel een fysiek adres waarop je te bereiken bent.
QR code
Het is anno 2022 heel makkelijk om een snelle koppeling naar jouw website toe te voegen op je visitekaartje. We kunnen immers allemaal met onze smartphone QR-codes scannen en zo direct naar een website gaan. Het aanmaken en overnemen van een QR-code is bovendien simpel en gratis. Maak dus een QR-code aan die verwijst naar de website van je bedrijf, een pagina met meer informatie over jou of eventueel naar je eigen LinkedIn-pagina. Zorg dat de QR-code in het ontwerp van je visitekaartje niet overheerst, houd hem bescheiden.
Vergeet de achterkant niet
Je focust je natuurlijk vol op de voorkant van je visitekaartje, want daar staat alle belangrijke informatie. Maar vergeet niet dat een visitekaartje ook nog een achterkant heeft die je niet leeg moet laten. Dat staat namelijk nogal goedkoop. Op de achterzijde kun je perfect het logo van je bedrijf, vereniging of iets anders toepasselijks aanbrengen. Ook kun je de achterkant gebruiken voor een toepasselijke slogan, motto of afbeelding.
Denk aan de afloop
Jouw visitekaartje wordt op groot volume op een vel gedrukt door de drukker en vervolgens uitgesneden om er kleine kaartjes van te maken. De snijmachine kan echter een afwijking van twee millimeter hebben. Hier moet je bij het aanleveren van je ontwerp rekening mee houden. Voeg een afloop toe aan je ontwerp, dat wil zeggen: een kleine marge waarin gesneden kan worden. Voorkom een lelijke, onwenselijke witte rand en zet je tekst en logo niet te dicht bij de rand om te voorkomen dat er een deel van afgesneden wordt door de snijmachine. Verder is het natuurlijk – wellicht ten overvloede – van belang dat het ontwerp netjes is. Alles moet dus netjes uitgelijnd zijn, afstanden moeten kloppen en het geheel moet een professionele uitstraling hebben. Laat je bijstaan door een dtp’er als je hier zelf niet uitkomt. Zijn je kaartjes klaar? Dan wordt het tijd om actief te gaan netwerken!